PUUR Hifidelity review: “Puur genieten van muziek”

muziekshow puur hifidelity

De speciaal ingerichte ruimte om muziekapparatuur te ervaren. © De Zeisterkrant

PUUR Hifidelity heeft oktober vorig jaar haar deuren geopend aan de Slotlaan 306 in Zeist. Bij de hifispeciaalzaak ontdek je alles op het gebied van audioapparatuur. Om de kwaliteit van het geluidsapparatuur te ervaren, organiseert de speciaalzaak om de paar weken een introductieshow. Onder het motto niet zien, maar horen is geloven, werd De Zeisterkrant uitgenodigd om een show bij te wonen.

Nadat eigenaar Robert Brijde een bordje bij de ingang hangt – waarop staat dat klanten aan moeten bellen omdat de deur tijdelijk afgesloten wordt – loop ik met hem naar beneden. Je leest het goed: onder het winkeloppervlakte is een speciale ruimte ingericht om de muziekapparatuur op z’n best te kunnen ervaren.

Het souterrain is een walhalla voor de muziekliefhebber: de verlichting, de afwerking van de wanden en mooi opgestelde geluidsapparatuur, alles lijkt te kloppen. Er is tot in de details gewerkt aan een perfecte omgeving. Zo zorgen de wanden voor demping.

Ik mag plaats nemen op een bank, waarmee ik recht in het midden van de opgestelde muziekapparatuur komt te zitten. Brijde vertelt mij met veel passie wat voor apparatuur er voor mij staat: een set van Chord Electronics met een Ultima Pre-3 voorversterker, een Ultima 6 stereo eindversterker en een Dave DAC. Voor een leek als mij een woordenbrij, maar Robert neemt de tijd om het mij in Jip en Janneke taal uit te leggen.

ZIE OOK:
Fort De Gagel review: “Bourgondisch genieten op unieke locatie”

Ik krijg een breed scala aan muziek te horen: van het nieuwe nummer van Inhaler – de band van de zoon van Bono van U2 – tot Videogames van Lana del Rey. Ik moet bekennen: zelden heb ik op deze manier naar muziek geluisterd. Verschillende tonen, stemgeluiden die je doen geloven alsof er daadwerkelijk iemand vlak voor je staat te zingen en prachtig hoorbare achtergrondgeluiden. Het door mij grijsgedraaide Videogames, hoor ik nu pas écht voor de eerste keer.

Tijdens de 20 minuten durende show hou ik gedeeltes mijn ogen open voor de totaalervaring, maar sluit ik ze soms ook om het geluid nóg beter te ervaren. Het is puur genieten van muziek. Muziek luisteren zoals is bedoeld. Na afloop vertelt Robert mij trots over een nieuwe lokale samenwerking: “We werken sinds kort samen met boekhandel Kramer & Van Doorn, iets verderop! Bij aanschaf van een draaitafel vanaf € 500 krijgen klanten een Vinyl-voucher cadeau met een waarde van minimaal € 25 te besteden bij Kramer & Van Doorn“.

Na mijn oren flink te hebben verwend bedank ik Robert voor zijn tijd en enthousiasme. Op weg naar buiten staat er een echtpaar voor de etalage. Ik hoop voor hen dat zij het volgende slachtoffer mogen zijn van PUUR Hifidelity.

zeisterkrant nieuwsbriefElke zaterdag het meest opvallende nieuws uit Zeist in je inbox?