Nee, het is niet altijd de schuld van de gemeente

columnist robbert tigchelaar zeisterkrant

Het kan de afgelopen periode niemand ontgaan zijn: veel ondernemers houden het voor gezien in Zeist. De slager op de hoek stopt na 30 jaar, de landelijke kledingwinkelketen C&A verwijst haar klanten liever naar het filiaal in Utrecht of Amersfoort én is het letterlijk einde verhaal voor boekenwinkel Groenveld Boeken.

Op social media lees ik veel verontwaardigde reacties over deze gebeurtenissen. “Zeist is niet meer wat het geweest was“, “Houden we voor de gewone mensen hier nog wat over om leuke betaalbare kleding te kopen of hoe zit dat…” en “Op deze manier gaan er steeds meer mensen naar Utrecht. Zeist loopt leeg op deze manier” zijn enkele voorbeelden.

Voorspellende reacties, waar menig inwoner het waarschijnlijk roerend mee eens is. Een ander verhaal zijn de reacties waar met de vinger naar de gemeente Zeist gewezen wordt. Natuurlijk is een gemeente deels verantwoordelijk voor een bruisend centrum, maar is de gemeente ook verantwoordelijk voor ons eigen gedrag?




Laten we de reactie C&A er eens bij pakken, die onlangs tot het besluit kwam om haar deuren van het filiaal aan de Slotlaan voorgoed te sluiten: “De reden van de sluiting is het slechte bedrijfseconomische resultaat in combinatie met de matige commerciële toekomstprognose van het filiaal aan de Slotlaan“, aldus een woordvoerster.

Onder dit bericht op social media komen dan ook – al dan niet schaars – reacties binnen waarin de schuld bij onszelf gelegd wordt: “Toch minder online winkelen en meer gaan winkelen met zijn allen, dan houden we nog wat winkels open” en “Misschien de hand in eigen boezem steken? Internet aankopen?” om maar weer wat voorbeelden te geven.

En het is niet alleen de C&A die voornamelijk een financiële reden opgeeft voor de sluiting. Zo meldt boekenwinkel Groenveld met pijn in haar hart dat zij haar deuren sluit omdat er niet meer voldoende omzet is om de winkel rendabel te houden.




Misschien moeten we – met name in deze tijd – voor we direct met de vinger naar de gemeente wijzen, ook eens ons eigen gedrag analyseren. Los van de mening of we goed of slecht bezig zijn. Let wel: we leven nu eenmaal in een andere tijd waarin vaker online gekocht wordt. Zelfs de boekenwinkel benadrukt dit in haar bekendmaking over de sluiting: “De samenleving is veranderd, de boekenmarkt is veranderd en het leesgedrag van mensen ook“.

Trouwens, het is het niet alleen maar een gaan van ondernemers: zo start Kim’s Home Luxury binnenkort met de verkoop van bijzondere woonaccessoires, kun je kleding shoppen in het nieuwe filiaal van Shoeby Zeist en is PUUR Hifidelity voornemens om volgende week haar deuren te openen. Alleen al in de Slotlaan.

En dit opent ook weer mogelijkheden voor het Geheugen van Zeist: zij zouden over een paar maanden al een rondleiding door de Slotlaan kunnen organiseren met hoe het er vroeger (lees: 2022) uit zag.




zeisterkrant nieuwsbriefElke zaterdag het meest opvallende nieuws uit Zeist in je inbox?